Ett litterärt mästerverk...

... törs jag utnämna följande fantasivärld till.

Ja, jag vet. Det är fantasy och du behöver inte bli så chockad. :-)

Nåja, skämtåsido. De som känner mig vet att jag inte är den största litteraturfrossaren som traskar runt på planeten, men jag har faktiskt en svag punkt när det gäller böcker. Jag har länge varit helt uppslukad i en alternativ och minst sagt fascinerande värld. En värld skapad av ett riktigt snille. John Ronald Reuel Tolkien i alla ära, men jag sticker ut hakan och utser Robert Jordan till fantasygenrens okrönte konung. Han har i sina böcker om den oskyldiga fårahedspojken, tilllika världsfrälsare/bödel, och dennes vänner lyckats måla upp och forma en alternativ verklighet. En verklighet som stundtals känns mer sann och inbjudande än den som du och jag delar i detta nu. Hans fantasi och skaparkraft tycks sakna slut och bokserien som är ytterst sammanhängande är nu uppe i totalt elva engelska böcker, där var och en rymmer 500-600 sidor av spänning, kraft, intriger, maktspel, humor, kärlek och magi. Böckernas sammanflätade handling kan stundtals skapa en otydlig gräns mellan böckerna och istället för elva olika verk ser jag i dagsläget på böckerna som ett enda stort alster.
Som kuriosa kan ju nämnas att han fortfarande skriver prologen till serien. Den första av tre(!!) böcker är hittills utgiven. Smaka på det. Tre böcker som prolog?!

Hm... Du behöver inte oroa dig att jag snart ska komma gåendes med guldgula ögon iklädd svarta huvförsedda rockar och en trollstav i ena näven. Jag är och kommer alltid(?) att förbli en jordnära, prylgalen naturvetare som ler accepterande åt religiösa samfund och deras "fantasier", men Ljus vad skönt det är att få kliva ur den här världen och att få bli enkel och magisk de korta stunderna innan John Blund kommer på besök. Om ni har tid och lust, ge då dessa böcker en chans. Jag gjorde det med en ytterst skeptisk inställning när första bladet vändes upp, men som snabbt förbyttes i något helt annat.

Oj! Har jag bloggat om litteratur? Oväntat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0