Ett märkligt fenomen...

... som jag tidigare inte lagt märke till, uppenbarades för mig på jobbet idag. Eller det är väl egentligen inte en helt ny företeelse det här med fåfänga, då jag själv har en tendens till att lida av det. Hursomhelst så fick detta hjärnspöke ett helt nytt ansikte för mig idag. Ett mycket komiskt ansikte, ska tilläggas. Jag drog trots allt på smilbanden i samband med insikten. Vilket alltid är lika trevligt. (Både att komma till insikt, men även att få le lite i höstmörkret.)

Vad är det jag då babblar om? Jo, jag pratar om den stora Händelsen som inträffar på landets skolor varje år, gång efter annan. Den efterlängtade och samtidigt hatade, Skolfotograferingen.

Jag minns själv dessa dagar/tillfällen mest som ett skönt avbräck från den vanligtvis trista skolvardagen. Antingen så var inte utseendefixeringen lika stor på "min tid" som den är nu, eller så brydde jag mig helt enkelt inte. Den frågan får förbli obesvarad, så länge. Tillsvidare vill jag lyfta fram en kommentar som en av skolans assistenter skrattande uttryckte för mig idag. Det ska tydligen inte finnas en dag på året som tjejerna bär lika mycket parfym som dessa fotograferingsdagar, enligt honom. Parfym? Jag tyckte det lät som något han missförstått eller bara drömt ihop. Han kanske själv sprejjade sig lite extra en dag som denna, eller hade kanske klassen han gick i haft idrott samma dag? Ja, ni förstår vad jag är ute efter... Döm av min förvåning när jag gåendes, vallande min lilla mentorsgrupp, mot fotograferingen möter en färdigfotad klass och bokstavligen kliver in i ett moln av dofter. Jag tyckte mig nästan kunna skönja ångorna från parfymeriets kapitalvinst i dimman och tänk då också på den rådande förkylning jag dras med! Parfymera sig för ett fotografi? Spännande vad vi människor gör.

Ska ju nämnas att denna Händelse överträffas av den dag då skolkatalogen väl kommer. Tänk om eleverna kunde spendera lika mycket tid under ett år i skolböckerna som de gör i katalogen under de tre första dagarna efter dess ankomst? Sveriges framtid skulle glänsa i kunskapens ljus.

Kommentarer
Postat av: Klabbarparen

hejsan...jäkligt nice blogg du har. Det du skriver om ovan, det är nog sant. Kul att du tog upp detta ämne. Jag kan ju säga att det var ännu värre nästa på min skola på Lidingö...:)

2007-09-12 @ 23:17:06
Postat av: Katri

Hehe. Du har nog rätt... Men kan det vara så att parfymen egentligen är diverse hårprodukter, puder och annan parfymerad make up?
Jag är visserligen inte helt främmande för att det skulle kunna vara parfym, det finns ibland anledning att fundera på om kvinnor verkligen ska ha lika lön som män... men det är en annan historia egentligen...

2007-09-13 @ 17:09:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0