Vad får mig att le...

... och samtidigt oroas in i märgen? Vad gör mig lätt nervös för framtiden och vad får mina onoppade ögonbryn att skjuta i höjden? Jo, min kära läsare, det ska jag tala om för dig nu. Märkliga friskolor som ploppar upp likt giftsvampar i en fuktig skog är vad som orsakar ilningar i min lärarryggmärg. Efter att precis ha spenderat en halvtimme framför dumplattan och följt Skolfronts* första avsnitt väcktes en del tankar och grubblerier. Jag satte mig därför här för att dels skriva av mig lite, men också för att undersöka den omtvistade friskolan Sebor här i grannbyn. Uppståndelsen kring skolan är i dagsläget minimal, men jag har tidigare haft en hel del funderingar kring denna vagel i skolögat och riktade därför återigen min uppmärksamhet dit.

Efter lite klicketiklackande på tangentbordet hittade jag deras hemsida och väljer här nu att censurera en del av mina funderingar, då jag finner dem olämpliga att uttrycka i text.

[C E N S U R]

... klicka här och bilda dig en egen uppfattning. Kommer du fram till liknande tankar som mig? Räck då upp handen på klassiskt skolmanér, igen!
Må så vara att det finns värre exempel på friskolor som borde slå igen, men att lista dem är en arbetsuppgift som jag med varm hand överlåter till folk inom skolverket.

Nu över till något som bara får mig att le istället...

Om du någon gång har lite halvtråkigt framför datorn och inte riktigt vet vad du ska ta dig för, vill jag tipsa dig om youtube.com. Ja, jag vet. Du har säkert redan surfat runt bland alla dessa otaliga filmklipp som människor delat med sig, men det är alltid någon som inte riktigt hängt med i alla IT-svängar och jag vill därför passa på att upplysa de stackare som ännu inte funnit denna brunn, full av skratt, gråt och beundran.
Som ett smakprov är jag generös och delar med mig av detta filmklipp med förhoppning om att du drar lite på smilbanden. Klippet får i alla fall mig att le...


* = Debatt- och reportageprogram med fokus på skolfrågor

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0