Bojkotta...

... den tragiska inflation som drabbat julen!

Vad är det första man ser när man kliver in i Ica Maxi? Jo, en hel avdelning fylld till bredden av julsaker. Prydnadssaker i alla möjliga och omöjliga utformningar, blinkande ljusdioder i de mest spektakulära formationer och färger, guld, glitter och ännu mer lampor och paljetter. Tomtar som HOHO:ar och leksaksrenar som vrider på huvudet med knallröda knappar som nosutformning skapar en lätt vansinnig känsla. När man dock lyckats ta sig genom detta epilepsiframkallande och hjärnmosande virrvarr, slås man (eller i alla fall jag) av tanken: "Har jag missat något? Är det redan jul?! Ah, jag har inte köpt några julklappar än! "

Efter ytterligare några steg lugnar man ned sig och suckar lättat men samtidigt uppgivet; "det är ju trots allt två (!) månader kvar till julafton". Den uppgivna känslan som åtminstone slår mig, är denna totala utarmning av jul och julstämning som denna kommersialisering av högtiden medför. Att så lång tid innan 4.e advent börja kränga prylar, förstör glädjen med allt som hör denna ljusglimt i mörkret till. Ordet advent betyder ju till och med väntan! Varför kan vi inte bara få gå med denna förväntan och barnsliga längtan på första advent, den dag då man faktiskt får börja plocka fram allt julpyssel?

Härmed uppmanar jag alla mina trogna läsare att unisont ignorera och bojkotta marknadens försök att få oss att starta julhandeln i oktober! Behåll advent till vad det står för. Väntan...



Kommentarer
Postat av: Klas

Det är inte utan att jag håller med dig, kära vän. Jag är också otroligt trött på utarmningen av julen och allt som hör den till. Jag är med på att bojkotta denna kommers.

2008-10-22 @ 05:28:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0