En liten tanke...

... slog mig nu när jag slängde ett getöga på de lokala nyheterna.

Scenario:
Föräldrarna till eleverna i en klass har valt att hålla sina barn hemma ifrån skolan, då arbetsron i klassen och klassrummet är dålig p.g.a. stök, mobbing, hög ljudnivå och allmän oordning. Visst är det hemskt att eleverna inte kan känna den trygghet ,som borde vara självklar, i klassrummet och därigenom inte kunna studera som det är tänkt. Att personalen dessutom delat ut hörselskydd till barnen för att möjliggöra deras arbetsro, får åtminstone mig att höja på ögonbrynen i chock.

Tragiskt är ordet...

... men här kommer den spännande tvisten på storyn!

Ett möte mellan föräldrarna och skolledningen har ägt rum i dagarna (antagligen idag) och självfallet så var media där också. Skola + skolledning + problem + föräldrar + media = *snyft*  Ja, ni kanske själva kan förstå vad ekvationen medför.
Hursomhelst så tyckte föräldrarna att allt var så tragiskt och dåligt skött. Skolan måste ordna upp elevernas dåliga beteende och få dem att lära sig omtanke, uppförande, empati, o.s.v. Åtgärdsplaner och strategier fanns från skolledningens håll och dessa ska på lång sikt få bukt med problematiken kring denna stökiga grupp elever. Så var det sagt, men föräldrarna ville se resultat NU!

Ja, för det första så kan väl kanske föräldrarna börja ta sitt eget j**la ansvar för sina barn! Ursäkta, men såhär ska väl egentligen inte en lärare uttrycka sig. Jag kan dock inte låta bli att faktiskt få uttrycka mig i detta ärende eftersom det väcker lite irritation. Det är ibland så otroligt lätt att frånsäga sig allt ansvar och det är ju dessutom bra bekvämt att slänga över allt ansvar på skolan när det gäller frågor i barnuppfostran.

... och för det andra så borde de ha lite insikt och förståelse att frågor likt dessa, går helt enkelt inte att lösa på en kafferast. Det kräver hårt arbete från många håll och jag vill ju påstå att huvudansvaret i denna fråga ligger i den uppfostran som föräldrarna ska stå för, självklart i tätt samarbete med skolans krisgrupp gällande uppföljning och åtgärdsplaner.

Nej, mer ansvar tillbaka till hemmen!

Kommentarer
Postat av: Klas

Heej

Jag håller me dig om detta. Jag såg ett nyhetsklipp på lokalnyheterna om detta igår. Jag blev bestört när jag hörde om detta. Det verkar som att det alltid är skolan som ska lösa problemen hela tiden. Men det går ju inte alla gånger. Utan det är ju hemma som problemet finns. Föräldrarna måste börja att ta mera ansvar för sina barn och ungdomar, så är det helt klart.

2008-10-23 @ 14:00:38
URL: http://klabbesworldtwo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0