Vem tror...

... att de södra regionerna i vårt avlånga land kommer att drabbas av den årliga och nu klassiska chocken? Vi kan göra som så att ni räcker upp handen på klassiskt skolmanér, fast ni vill kanske veta vilken chock jag pratar om? Nej, det är inte frågan om någon uttjatad nakenchock utan bara en enkel form av kristalliserad diväteperoxid, även kallat snö.

Uppe med tuppen idag, trots ledig dag, upptäcker jag nämligen ett helt nytt landskap utanför fönstret och ler sedan i mjugg när jag kan konstatera att vintern har ankommit. Jag ser redan nu hur löpsedlarna målar upp en bild av Sverige i kaos, med trafikolyckor, avkörningar, tågtrassel och arga medborgare för att kommunerna inte varit förberedda.

Visst e det tragiskt med alla olyckor och mina varmaste sympatier går till de drabbade och deras familjer, men jag kan samtidigt inte låta bli att ställa mig frågan: "Varför denna förvåning?"

Vi har haft vinter här i Sverige långt innan vi tvåbenta varelser började vandra på vår kära jord, men av nån märklig och ytterst outgrundlig anledning så chockas människor varje år när dessa vita små flingor börjar falla. Det slår verkligen aldrig fel detta fenomen och det är alltid lika roande. Jag ser mig själv mer som en norrlänning än en sörlänning och jag kan inte låta bli att dra på smilbanden när jag läser rubrikerna från de stockholmsnära tidningarna hur kaoset breder ut sig.
 "Sverige, lamslaget av snökaoset! - 7cm nysnö på 5timmar"

Jag kan bara föreställa mig hur de riktiga norrlänningarna roar sig kring detta spektakel, år ut och år in.


Välkommen Kung Bore!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0